Inkijkexemplaar: Oog in oog met kwetsbaarheid

25 2 EEN VOICE DIALOGUE-SESSIE BEGELEIDEN Als we met een cliënt op weg gaan, dan helpt de Voice Dialogue-methode om de cliënt inkijk te geven in zijn innerlijke bus. Welke chauffeurs zitten vaak aan het stuur? Welke kwetsbare stukken worden zo beschermd? Welke stukken zijn vooral passagiers en wil- len ook weleens aan bod komen? Niet alleen zullen we de cliënt inzicht geven door te praten over de verschillende stukken, maar we willen de cliënt ook helpen om beweging te creëren in de bus. Uitein- delijk is het de bedoeling dat de cliënt zoveel mogelijk zelf aan het stuur van zijn bus komt te zitten. Dat hij weet wie zijn passagiers allemaal zijn en zo bewuste keuzes kan maken over de weg voorwaarts. Deze beweging wordt bewerkstelligd door de cliënt letterlijk te laten kennismaken met de diverse chauffeurs en passagiers in de bus. Een chauffeur is een metafoor die we kunnen gebruiken voor een primaire subpersoon. Een passagier is een subpersoon die het stuur nauwelijks of niet in handen krijgt. Concreet betekent dit dat de cliënt op verschillende plaatsen in de coachingsruimte komt te zitten en met hulp van de Voice Dialogue-facilitator deze chauffeurs en passagiers tot leven laat komen. In die levendig- heid ontdekt de cliënt de energie, de inhoud, de geschiedenis, de gedachten en gevoelens van de desbetreffende subpersoon. De bedoeling is dat de cliënt zelf steeds meer bewustzijn ontwikkelt over zijn ver- schillende mogelijkheden in de bus. De cliënt kan bewuste keuzes maken over welke stukken hij wanneer raadpleegt. Hij wordt zo een innerlijke manager van zijn eigen systeem. Later in het boek wordt duidelijk hoe belangrijk de positie is van de innerlijke manager. 2.1.3 De drie delen in een Voice Dialogue-sessie De opbouw van een Voice Dialogue-sessie bestaat uit drie onderdelen. Het grootste deel van de tijd in een werksessie gaat naar het gesprek met de verschillende subpersonen: enkele chauffeurs en passagiers komen aan bod. Aan het einde van die gesprekken helpt de facilitator de cliënt om van een afstand te kijken naar zijn innerlijke bus. Ten slotte ervaart de cliënt hoe het is om de innerlijke manager te zijn van de eigen bus. Ik vermeld telkens de Engelstalige term als referentie naar het oorspronkelijke werk van Hal en Sidra Stone. Praten met de stukken (the psychology of selves) Zoals reeds gezegd is het belangrijk dat de cliënt zo goed mogelijk contact kan maken met de chauffeurs en passagiers in de bus. Aanvankelijk zal ik de cliënt wel het kader uitleggen, de metafoor toelichten, waardoor hij al meer inzicht kan verwerven. De werke- lijke beweging komt echter pas op gang als de subpersonen een eigen fysieke plek in de

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=