Inkijkexemplaar: Oog in oog met kwetsbaarheid

27 2 EEN VOICE DIALOGUE-SESSIE BEGELEIDEN 2.1.4 De grondhouding van de begeleider Voor we eens kijken hoe zo’n gesprek met een subpersoon eruitziet, is het belangrijk stil te staan bij de grondhouding van de Voice Dialogue-facilitator. Je bent een facilitator. Er bestaat niet zoiets als een Voice Dialogue-therapeut of Voice Dialogue-coach. In een ses- sie faciliteer je de cliënt om contact te maken met de verschillende stukken in zichzelf. Je voegt in wezen niets nieuws toe, je interpreteert niet. Wat de cliënt in de sessie ervaart, kan dan in een coachings- of therapieproces worden gebruikt en uitgediept. Echter, die uitdieping, analyse of duidingen maken geen deel uit van de Voice Dialogue-sessie. Het is zelfs beter om niet te veel na te kaarten over de sessie. Tijdens een volgend gesprek kan je erop terugkomen en vragen hoe de cliënt het ervaren heeft en wat die er verder mee kan doen. Op die manier wordt de sessie ingebed in de therapie of coaching. Wat doe je dan wel in zo’n gesprek? Je nodigt de subpersonen uit om zich te tonen, zonder dat je enig oordeel hebt over wie ze zijn. Elk stuk is even welkom. Ook als je zelf meer affiniteit hebt met een van de subpersonen, mag dat geen rol spelen in een Voice Dialogue-sessie. Je bent meerzijdig partijdig. Je bent begripvol en empathisch met elk stuk. Merk je dat je het moeilijk vindt om bepaalde stukken te faciliteren, dan is het aan te bevelen om daar zelf persoonlijk werk over te doen met een facilitator. Je bent geduldig. Een gesprek met een subpersoon kan soms wel een vol uur du- ren. Je verkent en bent nieuwsgierig, je doet er alles aan om een subpersoon helemaal tot leven te laten komen en zich te tonen, alsook de geschiedenis en de onderliggende kwetsbaarheid bloot te leggen. Je geeft geen duiding of advies aan een subpersoon. Eigenlijk ontvouw je wat al aan- wezig is bij de cliënt. Het gesprek is niet gericht op het behalen van een bepaald resultaat of op het bespoedigen van verandering. Het codewoord bij Voice Dialogue is honoreren. Je honoreert al wat is en je doet het op zo’n manier dat een subpersoon zich helemaal gezien en begrepen voelt. In de vol- gende paragraaf wordt duidelijk hoe dit gesprek met een subpersoon er concreet uitziet. 2.2 Een gesprek aangaan met een chauffeur of passagier Ik gebruik heel vaak het volgende beeld als ik aan studenten probeer uit te leggen wat een facilitatie juist inhoudt. Als de cliënt een bus is vol subpersonen, dan krijg je tijdens een facilitatie toestemming van de cliënt om in de bus te stappen en kennis te maken met de belangrijkste chauffeurs en de passagiers in de bus. Eerst zal ik een aantal basis- principes bespreken die belangrijk zijn bij het voeren van dit gesprek. Daarna ga ik in op

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=