Wanneer

  • Vrijdag 24 november 2023
    Donderdag 7 en vrijdag 8 december 2023
    Donderdag 11 en vrijdag 12 januari 2024
    Donderdag 8 en vrijdag 9 februari 2024 (Brigitte Dhondt)
    Donderdag 7 en vrijdag 8 maart 2024
  • Vrijdag 15 november 2024
    Donderdag 28 en vrijdag 29 november 2024
    Donderdag 9 en vrijdag 10 januari 2025
    Donderdag 6 en vrijdag 7 februari 2025 (Brigitte Dhondt
    Donderdag 6 en vrijdag 7 maart 2025

Telkens van 9u30 tot 16u30

Doelgroep

Psychotherapeuten  en coaches die reeds deel 3 gevolgd hebben ( de lange versie van 9 dagen of de korte versie van 3 dagen)  Je gebruikt Voice Dialogue heel regelmatig in je begeleidingswerk en werkt daarbij vooral therapeutisch.  Je werkt in je praktijk met cliënten die primaire subpersonen hebben ontwikkeld door trauma’s in hun jeugd. Je hebt in je begeleidingswerk tijd en ruimte om traumawerk te doen.

Doelstelling

Deze opleiding heeft als doelstelling om je opties om delenwerk te doen nog te verhogen. Naast het Voice Dialogue werk dat jou al vertrouwd is, zijn er nog verschillende werkvormen beschikbaar die de cliënt helpen om te komen tot verworven veilige hechting.

Na deze opleiding:

  • Kan je het protocol van Unfinished Business inzetten in je praktijk.
  • Je leert jezelf mee in het oude beeld plaatsen als begeleider en ondersteunt je cliënt om als de volwassene van nu in het oude beeld te stappen ( rescripting)
  • Je helpt de cliënt om de lading van het gekwetste deel te verminderen via het loslaten van de last.

Opbouw training

De training bestaat uit een driedaagse, gevolgd door twee halve dagen online groepssupervisie, telkens met een maand tussen.

Wat elke dag aan bod komt:

  • Theoretisch gedeelte
  • Voorbeeldsessie
  • Oefenen onder supervisie

De inhoud van het programma bevat de volgende onderdelen:

  • Kennismakingsdag. Elke deelnemer presenteert kort zijn eigen psychische kaart. ( Je krijgt hiervoor op voorhand duidelijke instructies)
  • Blok 1:  Trauma en herstel. Dit is een vervolg op het werken met kwetsbaarheid uit Deel 2.
    • We definiëren wat trauma is, bespreken de impact op de ontwikkeling van de innerlijke bus en plaatsen de methodiek van Voice Dialogue in het behandelplan. De theorie die Janina Fisher samen met anderen ontwikkelde is de basis uitgangspositie.
    • Vooraleer we de specifieke primaire subpersonen kunnen faciliteren, is het belangrijk om de poortwachters te honoreren. De poortwachters van emoties, herinneringen en schaamte komen voorbij.
    • We overlopen een inventaris van beschermers die ontstaan in het leven van mensen die te maken kregen met trauma. Tijdens de eerste dag zijn dat de verslavingsgevoelige subpersonen, tijdens de tweede dag de innerlijke criticus en de moordende criticus.
  • Blok 2 : Trauma en herstel.
    • Mensen wiens ouders lijden/leden aan een psychische probelematiek of verslaving (KOPP-kinderen) ontwikkelen een eigen manier van omgaan met de onvoorspelbare en onveilige thuissituatie.
    • Slachtoffers van trauma gedragen zich soms ook als een slachtoffer. Een energie die voor de professionele begeleider niet makkelijk is om mee om te gaan en kan leiden tot tegenoverdracht. We kijken met de Voice Dialogue bril naar de slachtoffer-energie.
    • In dag 2 bekijken we het verschil met IFS (Internal Family Systems) en staan we stil bij de oorspronkelijke kindstukken die nog steeds ergens ongeschonden in de innerlijke bus aanwezig zijn.
  • Blok 3: Trauma en het lichaam. Dit blok wordt getraind door Brigitte Dhondt. Zij is gespecialieerd in werken met het lichaam. Als Somatic Experience therapeut integreert zij de kennis van Peter Levine in het Voice Dialogue werk. In dit blok ervaar je aan de hand van veel oefeningen hoe je het lichamelijk gewaarzijn kan inzetten tijdens Voice Dialogue facilitaties.
    • Tijdens dag 1 verdiepen we ons in de reactie van het zenuwstelsel bij een overweldigende ervaring. We overlopen de basisprincipes van Somatic Experiencing (SE) en integreren deze in een Voice Dialogue facilitatie. We werken met de subpersonen die een vecht- of vluchtreactie niet hebben kunnen afmaken.
    • Tijdens dag 2 bespreken we kort de Polyvagaal Theorie als mogelijkheid om de cliënt inzicht te geven in de verschillende subpersonen in de verschillende zenuwstaten. De subpersonen die dissociatie en de bevriezingsreactie in zich dragen komen aan bod, waarbij terug elementen van SE toegevoegd kunnen worden. We eindigen met enkele oefeningen die, vanuit de middenpositie, worden aangereikt om beweging te brengen in een emotie.
  • Blok 4: Bindingspatronen en relationele thema’s.
    • Tijdens dag 1 frissen we de kennis van bindingspatronen op en staan we stil bij specifieke patronen die zich kunnen ontwikkelen tussen een Therapeut en een cliënt als er sprake is van trauma.
    • In dag 2 worden verschillende werkvormen aangereikt in het kader van relatiebegeleiding of bemiddelingen. ‘Clearing the space’ en uitwisselen van primaire subpersonen komen aan bod. Deze laatste methodiek wordt ook door de groep ingeoefend.

Engagement van de deelnemer

  • voorbereiden van je eigen psychische kaart voorafgaandelijk aan de kennismakingsdag
  • 1 intervisiebijeenkomst met collega studenten, data te bepalen door de groep, na de bijeenkomst een kort individueel verslag doorsturen
  • Verplichte literatuur:
    • ”Oog in oog met kwetsbaarheid” van Marijke Leys
    • ”Traumasporen” van Bessel van der Kolk
    • ”Innerlijke zelfvervreemding overwinnen na trauma” van Janina Fisher

Inschrijven

Je bent ingeschreven van zodra je het inschrijvingsformulier hebt doorgestuurd. Voor de verdere modaliteiten verwijzen we naar de bankgegevens en voorwaarden.

ECP Punten

Al onze opleidingen zijn erkend door de Belgische vereniging voor psychotherapie (BVP) en tellen mee als opleidingspunten voor ECP houders. Vraag je attest bij het volgen van de opleiding.

Wat studenten zeggen over deze opleiding

‘ Super dat er 2 assistenten zijn. Oefenen in groepen van 3 met feedback van een assistent vind ik erg waardevol.’
‘ Zowel in mijn baan als leidinggevende en als interne coach is dit zeer bruikbaar.’
‘ Boeiend om te zien hoe Voice Dialogue kan ingezet worden bij trauma, ik heb er heel veel uit geleerd en durf Voice Dialogue weer meer toepassen.’
‘ Een intens traject, 9 dagen samen op weg gaan met medestudenten. Er is ruimte voor het eigen proces, en toch word de structuur goed bewaakt.’
‘ Heel leerrijk om ook het lichaam erbij te betrekken.’

Trainers

Marijke Leys

Locatie

Online en De Broeikas in Boutersem

Duur van de opleiding

3 halve dagen online theoretische modellen
2 dagen oefenen en casuïstiek
1 halve dag online terugkomdag

Aantal deelnemers

Ik streef naar een groep van maximum 8 deelnemers om de leermogelijkheden te maximaliseren.

Kosten

€ 795 (geen lunch)